Fairtrade Goud Campagne

Styled shoot 013 jpg

Fairtrade goud campagne

Op 11 mei 2015 start de Fairtrade goud campagne van Stichting Max Havelaar. Koppels worden opgeroepen om hun liefdesverhaal te delen op de website www.ikwilfairtradegoud.nl en maken zo kans op twee ringen vervaardigd van Fairtrade gecertificeerd goud, aangeboden door House of Eléonore. De ringen worden uitgereikt door minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelings-samenwerking.

De situatie in veel kleinschalige goudmijnen in Afrika en Latijns-Amerika is schrijnend en daar wil Max Havelaar verandering in brengen. “Een eerlijke trouwring bezegelt wat ons betreft de liefde pas echt”, aldus Peter d’Angremond, directeur Max Havelaar. De campagne duurt tot en met 9 juni 2015. De jury roept het winnende paar uit op basis van motivatie en het delen van hun liefdesverhaal via social media. Op 9 juni reikt minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking en Buitenlandse Handel de gouden ringen uit aan het winnende paar tijdens de Nationale Ronde Tafel over Goud, die wordt georganiseerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Waarom Fairtrade goud?

Er werken zo’n 16 miljoen arbeiders in de kleinschalige goudmijnbouw. Het delven van goud is fysiek zwaar en gevaarlijk. Dat de problematiek zeer actueel is, werd onlangs pijnlijk bevestigd toen er een illegale mijn instortte in Tanzania waarbij slachtoffers zijn gevallen. Door het ontbreken van lokale wetgeving worden veel mijnwerkers de illegaliteit ingedrukt met als gevolg dat zij werken onder slechte en onveilige omstandigheden. Fairtrade wil dit tegengaan en stelt strenge eisen aan mijnen op het gebied van veiligheid, arbeidsomstandigheden, inkomen en milieu. Ook ontvangen mijnwerkers een minimumprijs en daarnaast een Fairtrade premie van $2000,- per KG, die zij gezamenlijk investeren in hun gemeenschap.

Resultaten campagne

Er zijn 28 liefdesverhalen ingestuurd en daarvoor was veel aandacht op social media, dus we kijken terug op een succesvolle campagne. Daarnaast besteedden mooie titels zoals Linda, Glamour en Happinez aandacht aan de campagne. De link naar het nieuwsbericht van Max Havelaar over de uitreiking van de ringen vind je hier. Tot slot heeft SBS6 in het programma Hart van Nederland een item gemaakt over het winnende koppel. Er keken die avond bijna één miljoen kijkers naar het programma. Steeds meer juweliers melden zich bij Stichting Max Havelaar om te werken met eerlijk goud. Op dit moment staat de teller op vijftig juweliers en goudsmeden. Meer informatie over de campagne en waar Fairtrade gouden sieraden gekocht kunnen worden vind je op www.ikwilfairtradegoud.nl.