95% respondenten Kromme Kieswijzer wil eerlijke bananen

Bananen 1200x900 no9

 

Gemiddeld 95% van de respondenten van de Kromme Kieswijzer wil dat hun supermarkt volledig op duurzame fairtrade bananen overstapt. Via de kieswijzer wil stichting Max Havelaar supermarkten stimuleren volledig over te schakelen op bananen die zijn ingekocht volgens eerlijke handelsvoorwaarden. Bijna 50% procent van de mensen die een bericht stuurden aan hun supermarkt met verzoek om over te schakelen naar 100% eerlijke bananen, stuurden dat naar Albert Heijn.

79% wil niet ‘moeten zoeken’ naar eerlijke bananen in hun supermarkt

Supermarkten PLUS, SPAR en Marqt zijn de enige supermarkten in Nederland die 100% van hun bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden inkopen. Consumenten hoeven hier niet te zoeken. En dat willen ze ook niet, zo blijkt uit de Kromme Kieswijzer: 79% vindt het krom dat ze moeten zoeken naar eerlijke producten. Om hun impact te vergroten en het consumenten makkelijker te maken, kunnen supermarkten volledig overschakelen op fairtrade bananen.

Fairtrade bananen passen bij 91% van de bezoekers

Via stellingen kunnen consumenten er in de Kromme Kieswijzer achter komen of fairtrade bananen bij hen passen of niet. Bij 91% van de bezoekers blijkt dat het geval. Vinden ze na het invullen van de stellingen dat hun supermarkt eigenlijk al hun bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden zou moeten inkopen, dan kunnen ze dat via Facebook of Twitter laten weten.

Bijna 50% vraagt Albert Heijn om fairtrade

Op de Kromme Kieswijzer kun je aangeven wat je favoriete supermarkt is. 42% kiest voor Albert Heijn, 18% voor Jumbo, 13% voor Lidl en 6% voor Plus. Aldi zit op 4%, Dirk op 3% en de rest op 1 tot 2%. Albert Heijn ontving met 48% ook de meeste berichten van mensen die hun supermarkt lieten weten dat die moet omschakelen naar fairtrade bananen. 97% van de ‘Albert Heijn mensen’ gaf aan 100% eerlijke bananen te willen; bij Jumbo is dat ook 97% en bij Lidl zelfs 98%.

De kieswijzer loopt tot en met 31 maart

De Kromme Kieswijzer loopt de hele maand maart. Hiermee wil Max Havelaar laten zien dat er ook na de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart nog heel wat te kiezen is. Bijvoorbeeld welke banaan je koopt en dat de keuze een verschil kan maken voor bananenboeren. De Kromme Kieswijzer is gelanceerd op 1 maart door Stichting Max Havelaar en is tot nu toe door 25.516 mensen ingevuld.

Betere leef- en werkomstandigheden via eerlijke handelsvoorwaarden

In Nederland eten we jaarlijks ruim 720 miljoen bananen, zo’n 42 per persoon. Helaas laat onderzoek zien dat lage prijzen ertoe leiden dat bananenboeren nog steeds onder slechte omstandigheden leven en werken. Daarom pleit Max Havelaar ervoor dat naast strenge milieu- en sociale eisen voor de bananenboeren, ook harde eisen worden gesteld aan de prijzen waartegen bananen worden ingekocht. Eerlijke handelsvoorwaarden zouden de norm moeten zijn, niet de uitzondering.