Stichting Max Havelaar lanceert Kromme Kieswijzer

20170215 kromme kieswijzer logo cmyk 300dpi onred

Stichting Max Havelaar lanceert vandaag de Kromme Kieswijzer. Via stellingen kunnen consumenten er achter komen of de supermarkt waar ze hun dagelijkse boodschappen doen voldoende eerlijk verhandelde bananen verkoopt. Vinden ze dat hun supermarkt alle bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden zou moeten inkopen, dan kunnen ze de supermarkt dat laten weten.

Bananen zijn het meest gegeten exotische fruit in Nederland. We eten jaarlijks ruim 720 miljoen bananen, zo’n 42 bananen per persoon. Gezond en vaak ook lekker goedkoop. Onderzoeken uit Duitsland (Oxfam) en de UK (Bananalink) laten echter zien dat lage bananenprijzen uiteindelijk voor rekening komen van bananenboeren en arbeiders aan het begin van de handelsketen. Zij leven en werken onder slechte omstandigheden.

In de filosofie van Stichting Max Havelaar kunnen boeren en arbeiders alleen werken aan betere leef- en werkomstandigheden als er in de keten prijzen worden betaald die dat mogelijk maken. Dat klinkt heel logisch, maar in de praktijk is het onduidelijk welke prijs er via de supermarkt bij boerenorganisaties en plantages terechtkomt. Daarom pleit Max Havelaar ervoor dat er naast strenge milieu- en sociale eisen voor de bananenboeren, ook harde eisen worden gesteld aan de prijzen waar tegen bananen worden ingekocht. Eerlijke handelsvoorwaarden zouden de norm moeten zijn, niet de uitzondering.

Kromme Kieswijzer

Daarom lanceert Stichting Max Havelaar 1 maart 2017 de Kromme Kieswijzer. Een online tool waarmee consumenten via stellingen kunnen ontdekken of eerlijk verhandelde bananen bij hen passen en hoeveel hun supermarkt er verkoopt. Vinden ze dat hun supermarkt alle bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden zou moeten inkopen, dan kunnen ze de supermarkt dat laten weten. Op 15 maart 2017 was de voorlopige uitkomst dat 95% van de respondenten wil dat hun supermarkt eerlijk verhandelde bananen verkoopt.

PLUS, SPAR en Marqt 100% overgeschakeld

Met de Kromme Kieswijzer wil Max Havelaar supermarkten aansporen alle bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden in te kopen. Supermarkten PLUS, SPAR en Marqt wijzen hierin de weg. Zij kopen al hun bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden in, herkenbaar aan het Fairtrade-keurmerk. Van alle bananen in Nederland wordt slechts 18 procent ingekocht volgens de eerlijke handelsvoorwaarden van het keurmerk. Dat is te weinig en moet omhoog.

Eerlijke prijzen in inkoopbeleid 

Het belang van eerlijke prijzen dringt steeds meer door. Maar hoewel het Nederlands bedrijfsleven steeds duurzamer wordt, is een eerlijke inkoopprijs in de keten nog altijd een taboeonderwerp. Via het Fairtrade keurmerk wil Stichting Max Havelaar daar graag doorheen breken. Zo zijn handelaren die volgens Fairtrade voorwaarden werken verplicht om, naast een minimumprijs, per doos bananen (18,14 kilo) één dollar extra te betalen aan boerenorganisaties en plantages. Cijfers van Fairtrade International laten zien dat boeren en arbeiders via deze Fairtrade ontwikkelingspremie jaarlijks in totaal 19 miljoen euro extra kunnen investeren in verbetering van hun situatie.