Fairtrade premieafdracht van € 7,1 miljoen in 2017

 u2a5257


Stichting Max Havelaar kende afgelopen jaar een volumegroei van 5% voor food, blijkt uit het jaarverslag 2017. Dit heeft geresulteerd in een Fairtrade premie voor boerencoöperaties en werknemers op de plantages van € 7,1 miljoen. De toename in volume geldt over de gehele breedte van het aanbod Fairtrade gecertificeerde producten.

Groei in cacao
Cacao heeft een belangrijke bijdrage in de groei van het Fairtrade volume. Dit komt door de afzetstijging van bijvoorbeeld het chocolademerk Tony’s Chocolonely en de toename van Fairtrade in het segment seizoenproducten. De groei van Fairtrade cacao is belangrijk, want door de scherp gedaalde marktprijs hebben cacaoboeren het momenteel erg moeilijk. De extra steun die Fairtrade gecertificeerde cacaoboeren krijgen door meer afname van hun cacao tegen de betere Fairtrade prijzen, hebben zij heel hard nodig.

Zes miljoen kopende huishoudens
In 2017 is de penetratie van Fairtrade in de Nederlandse huishoudens gestegen. 77% van de Nederlandse huishoudens koopt nu Fairtrade gecertificeerde producten. Dit komt neer op zes miljoen huishoudens. Uit onderzoek blijkt dat na elke Fairtrade Week een groter aantal consumenten Fairtrade gecertificeerde producten in hun vaste aankooppatroon opneemt.

Lees hier meer over de impact en resultaten van Fairtrade >>