Goedkope koffie is geen duurzame koffie

Koffieboeren


De Telegraaf schetste afgelopen woensdag een ‘rooskleurig’ beeld: door overproductie wordt een kop koffie aankomend jaar goedkoper. Nóg goedkoper. Want koffie is al goedkoop. Rooskleurig is de situatie echter absoluut niet. Wereldwijd leven miljoenen koffieboeren onder de armoede grens. Omdat de koffie-industrie structureel te lage prijzen betaalt. Bovendien heeft klimaatverandering, juist voor deze kleine boeren, een enorme impact. Door extreme regenval of juist droogte komt hun productie in gevaar. Waar grote plantages meer middelen hebben om zich hier tegen te wapenen, heeft een kleine koffieboer dit niet. Als je al niet of moeilijk in voedsel en onderdak kan voorzien, zijn er al helemaal geen middelen om te investeren in klimaatbestendige productiemethoden.

Juist daarom stimuleert Fairtrade boerencoöperaties. Samen sta je immers sterker. Ook hanteert Fairtrade een niet-onderhandelbare minimum prijs en premie. Zodat boeren, wanneer zoals recent de marktprijs extreem daalt, in ieder geval een gegarandeerde prijs ontvangen voor hun Fairtrade gecertificeerde koffie. En een premie om te investeren in bijvoorbeeld schoon drinkwater, educatie of nieuwe klimaatbestendige productiepraktijken.

En dat is broodnodig, zo zegt ook onze Fairtrade collega Kubasu Agapeters in Kenia: “Klimaatverandering is prioriteit nummer één voor koffieboeren. Zij ondervinden er de meeste gevolgen van, terwijl ze amper bijdragen aan de oorzaak. Dit moet en kan anders! Door een eerlijke prijs kunnen ze investeren in een duurzame toekomst. De consument kan hier in Nederland ook zijn steentje aan bijdragen, bijvoorbeeld door te kiezen voor Fairtrade gecertificeerde koffie”.

Een consortium van grote organisaties die koffieproducenten wereldwijd vertegenwoordigen deed afgelopen week ook een noodoproep: “Zonder onmiddellijke actie om betere prijzen te verstrekken aan 's werelds circa 25 miljoen kleine boeren, kan de koffie-industrie waarschijnlijk bijdragen aan een wijdverspreide humanitaire crisis, omdat koffieboeren hun koffie de rug toekeren op zoek naar betere kansen”.

Het artikel van De Telegraaf lees je hier
De noodoproep van de koffieproducenten hier.