Historisch lage koffieprijzen: boeren wereldwijd voeren actie

Banner



Afgelopen woensdag gingen duizenden koffieboeren de straat op in Colombia. Een week eerder vroegen Latijns-Amerikaanse boeren door middel van zwarte linten aandacht voor de extreme armoede die ontstaat door de lage koffieprijzen. De boodschap is duidelijk ‘multinationals laten de koffietelers verhongeren’. 

Koffie is na olie het meest verhandelde product. Speculanten verdienen hier een goede boterham mee maar de koffieboeren niet. Al maanden schommelt de koffieprijs rond de $1 per pound (c.a. 454 gram). Koffie wordt in de volksmond ook wel ‘het zwarte goud’ genoemd vanwege de hoge marges. Echter, wat is de marge van de koffieboer? Nul. Sterker nog, met de huidige marktprijzen zijn boeren gedwongen om hun koffie onder de productieprijs te verkopen. Zo kan het niet langer, stellen de koffieboeren. Door middel van verschillende acties vragen zij aandacht voor de schrijnende situatie waarin koffieboeren proberen te overleven.

Koffieboeren in Colombia gingen de straat op om duidelijk te maken onder wat voor schrijnende omstandigheden koffieboeren werken. Zo is chronische honger een groot probleem dat jaarlijks terugkomt tussen oogstseizoenen omdat voedselvoorraden elk jaar afnemen en er geen geld is om dit aan te vullen. 

In een statement roept CLAC, de Fairtrade organisatie in Latijns-Amerika, mensen op om een zwart lint te dragen als teken van steun aan de boeren. Het zwarte lint geeft aan dat groeiende armoede onder boeren niet langer zo door kan gaan. “Wij pleiten voor duurzame koffie en een inkoopprijs waar boeren van kunnen leven. Om dit mogelijk te maken zou de industrie tenminste  $1,40 per pound moeten betalen” zo stelt CLAC in haar brief. 

De historisch lage marktprijs maakt het belang van het Fairtrade systeem pijnlijk duidelijk. De Fairtrade minimumprijs van koffie ligt op $1,40 per pound. Daar bovenop ontvangen boerencoöperaties nog $0,20 per pound als ontwikkelingspremie. Deze premie wordt voor een groot deel geïnvesteerd in productiviteit en kwaliteit, maar ook in de professionalisering van de coöperatie of in gemeenschapsprojecten.   

Wij roepen bedrijven op om hun verantwoordelijkheid te nemen en een hogere prijs dan de huidige extreem lage wereldmarktprijs te betalen. Consumenten: ‘weet wat je koopt’ en kies nu in ieder geval voor koffie die tenminste de kosten voor een duurzame productie dekt, zodat wij verder kunnen werken aan een beter bestaan voor koffieboeren!