Medewerker woordvoering en beleidscommunicatie Stichting Max Havelaar

Stichting Max Havelaar is per heden op zoek naar een:
Medewerker woordvoering en beleidscommunicatie
Start 1 januari 2019, 20-28 uur per week, Utrecht

Stichting Max Havelaar is dertig jaar geleden opgericht op initiatief van een coöperatie van kleine boeren uit Mexico. Dit initiatief kreeg wereldwijd navolging: inmiddels zijn 1,66 miljoen boeren en arbeiders uit 75 landen aangesloten bij Fairtrade netwerkorganisaties en worden er circa 30.000 producten met het Fairtrade keurmerk verkocht. Stichting Max Havelaar is de organisatie achter het Fairtrade keurmerk in Nederland en lid van Fairtrade International, de koepelorganisatie die alle Fairtrade organisaties wereldwijd met elkaar verbindt. Max Havelaar | Fairtrade Nederland wil dat boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden in staat zijn een waardig bestaan op te bouwen met de inkomsten uit hun werk en zélf de mogelijkheid hebben te investeren in een duurzame toekomst. Max Havelaar ziet het betalen van fatsoenlijke prijzen als een absolute voorwaarde voor eerlijke, inclusieve ketens. Een ambitieuze missie en via het internationale Fairtrade keurmerk werkt Max Havelaar stap voor stap aan het realiseren van haar visie.

Doel van de functie

Als medewerker woordvoering en beleidscommunicatie draag je bij aan het vergroten van de zichtbaarheid, positionering en relevantie van Fairtrade en het creëren van meer draagvlak voor de realisatie van rechtvaardigere handelsvoorwaarden. Je bent verantwoordelijk voor de aanwezigheid van Max Havelaar | Fairtrade Nederland in het publieke debat, beheert relaties met journalisten en andere relevante stakeholders en vertegenwoordigt de organisatie als woordvoerder . Middels het schrijven van persberichten, opinie artikelen en andere ingezonden stukken en blogs voor online en print media, alsook het geven van lezingen op congressen en andere podia overtuig je stakeholders van het belang van het betalen van fatsoenlijke prijzen in de keten en vergroot het bewustzijn van de relevantie van Fairtrade bij consumenten en bedrijven.

Je verantwoordelijkheden

  • Je draagt in teamverband bij aan de positionering en strategie van Stichting Max Havelaar en kan vanuit de inhoud een pakkende vertaling maken richting de relevante doelgroepen;
  • Je vindt op creatieve wijze manieren om aandacht te krijgen in het publieke debat voor onderwerpen die voor onze missie van belang zijn (o.a. via impact communicatie, het schrijven van persberichten, opinieartikelen, blogs en dergelijke) zodat resulterende plaatsingen een breed bereik krijgen; activiteiten moeten de noodzaak weerspiegelen om zowel consumenten als bedrijven via meerdere kanalen te beïnvloeden.
  • Je onderzoekt en plant media (en andere communicatie) mogelijkheden en draagt zorg voor het beste rendement om de best beschikbare plaatsingen binnen te halen.
  • Je vertegenwoordigt Max Havelaar | Fairtrade Nederland en bent verantwoordelijk voor perswoordvoering en crisis- en issuemanagement; Reageert snel en grondig op zowel positieve als negatieve media-aandacht in de markt.
  • Je bent in staat om voor het personeel een mediatraining te verzorgen en zorgt ervoor dat het team uniform extern communiceert en adequaat kan reageren op verzoeken van de media wanneer dat nodig is om dit te doen.
  • Je zorgt ervoor dat onze berichteninspanningen aansluiten bij de internationale Fairtrade-richtlijnen.
  • Je initieert en onderhoudt relaties met journalisten en andere relevante stakeholders.

Context

Belangrijk om te beseffen is dat Stichting Max Havelaar onderdeel is van een internationale, multi-stakeholder beweging en veel meer is dan een keurmerk alleen. Het internationale Fairtrade systeem is het enige systeem waarin boeren en arbeiders 50% mede-eigenaar zijn en daarmee een belangrijke stem hebben in beleids- en strategiebepaling. Het kunnen schakelen met mensen van verschillende niveaus en (culturele) achtergronden is een belangrijk onderdeel van je baan.

Wat breng je mee?

De medewerker woordvoering en beleidscommunicatie is een getalenteerde, resultaatgerichte professional met:

  • Goed begrip van - en aansluiting op - de visie van Stichting Max Havelaar; Certificering is niet het eindpunt, de lat moet omhoog. Recente voorbeelden van het werk van Max Havelaar vind je hier en hier.
  • Een academisch denk- en werkniveau; conceptueel en strategisch sterk;
  • Aantoonbare kennis van en affiniteit met duurzaamheid, eerlijke handel en gerelateerde onderwerpen als leefbaar inkomen/loon;
  • Aantoonbare vaardigheid om media / content / positioneringsplannen te ontwikkelen met oog op het adresseren van verschillende doelgroepen en het vergroten van de aanwezigheid van Max Havelaar | Fairtrade Nederland in het publieke debat;
  • Een flinke dosis overtuigingskracht in woord en op papier;
  • Een breed netwerk binnen relevante media en ervaring met het creëren van relevante media-aandacht;
  • Je bent stressbestendig en bent in staat snel en efficiënt te reageren op mediamogelijkheden en - bedreigingen
  • Jouw kracht ligt in proactieve communicatie en je bent een zelfstandige resultaatgerichte werker met het vermogen om effectief prioriteiten te stellen en te multitasken;
  • Je bent flexibel inzetbaar: bij urgente mediavragen ben je ook bereikbaar buiten je reguliere werktijden;
  • Nederlands is jouw moedertaal en je spreekt en schrijft uitstekend Engels.

Met wie werk je samen?

Je komt te werken in een klein team van hoogopgeleide professionals. Je maakt onderdeel uit van het team Policy, Campaigns en Communications (PCC) en rapporteert aan de senior beleidsmedewerker | manager PCC. Je werkt nauw samen met collega´s van de afdelingen PCC, Business Development Management (waaronder marketing communicatie) en Financiën, Controle en Organisatie.

Wat bieden we jou?

  • Een mooie uitdagende functie voor 20 - 28 uur per week; salarisniveau is conform de goede doelensector.
  • Gewenste startdatum: 1 januari 2019
  • Standplaats: Utrecht
  • Een professionele, gedreven cultuur. De mogelijkheid om impact te maken.

Hoe nu verder?

Sluit jouw profiel goed aan bij deze functie en wil je graag bij ons aan de slag? Stuur ons dan je cv en motivatie, vóór 30 november naar: info@sustainabletalent.nl met in het onderwerp “Max Havelaar woordvoering en beleidscommunicatie”. Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Sustainable Talent 06-54392115
Sustainable Talent zal de eerste gesprekken doen van 30 november tot en met 5 december.
Stichting Max Havelaar streeft ernaar het wervingstraject voor de kerstvakantie af te ronden.